Friday 11 May 2012

berani mati




Dalam lingkungan hidup aku, dan mungkin juga di keberadaan orang lain, ada yang dari kita ini terlalu merasakan diri mereka hebat melebihi manusia lain.. Malah, dengan sifat angkuh dan riaknya itu sebenarnya menunjukkan betapa dia itu berada dalam lingkungan manusia yang sering hidup dengan pujian, malah mendahagakannya. Berbicara perihal merendah diri, aku tidak nampak di manakah kesalahan dalam menjadikannya ia sebagai satu teman hidup kita secara kekal. Malah, meletakkan diri serendah-rendahnya itu adalah satu sifat yang harus kita juarakan melebih sifat meninggi diri. Tiap dari kita ini, punya sisi masing-masing yang aku kira ada hebatnya yang masih tersimpan. Percayalah, kita sudahpun juara saat terbentuknya satu nyawa di rahim ibu kita satu saat dahulu. Jadi, berbanggalah selayaknya dan jangan angkuh sehingga menerbitkan rasa jengkel dalam hati manusia yang lain dengan sifat kamu yang jelik. Tuhan, tolong jauhi aku dari menjadi manusia yang berhidung tinggi. Lindungi aku di bawah rahmatmu. Salam Jumaat.


p/s : khutbah jumaat - aku bukan lembu tidak berakal yang ditarik hidungnya . aku manusia !

No comments:

Post a Comment